KÖYLÜDEN ORGANİK ORGANİK Mİ ?
Bir yerleri gezerken ya da pazarlarda bazı köylülerin satış yaptığını görmüşsünüzdür. Yazın domates, biber, patlıcan , salatalık , karpuz vs. kışın lahana , ıspanak , pazı vs. ve hayvansal gıdalar yumurta süt . Peki bu ürünler gerçekten organik mi ?
Daha önceki yazımdan organik'in tanımını hatırlayalım ;
Organik gıdalar, basit olarak, yetiştirilmesinde ve işlenmesinde, genetik mühendisliğin, yapay ve benzeri gübrelerin, böcek ve bitki hastalığı ilaçlarının, yabani ot ve mantar öldürücü ilaçlarının, büyütme düzenleyicilerinin, hormonların, antibiyotiklerin, koruyucuların, renklendiricilerin, katkı maddelerinin, kimyasal kaplama ve parlatıcı maddelerin ve kimyasal ambalaj malzemelerinin kullanılmadığı gıda maddeleridir. Organik gıdalar, bitkisel ve hayvansal gıdaları içerir.
Aldığımız ürünler köylüden ve tarladan bu kısmı doğru. Fakat köylünün satın aldığı tohum ve fide , dışarıdan alınma gübre ve bitki besinleri , hastalık ve zararlılara karşı kullandığı ilaçlar ,tavukların ve ineklerin daha fazla verim vermesi için yedirdikleri yemler ile ne kadar organik gıda olabilir ?
Bana kalırsa yol kenarlarında köylüden satın aldığımız hiç bir ürün %100 organik değil maalesef. O yüzden aslında marketten pazardan satın aldığımız ürünlerden çok daha fazla para ödememize de gerek yok. Yanlış anlaşılmasın köylü çok çalışıyor ve çalıştığının karşılığını alamıyor , bunu hepimiz biliyoruz. Fakat organik olmayan ürünlere de organikmiş gibi çok fazla para ödemeye de gerek yok. Örneğin benim nazarımda gerçek organik domatesin kilosu minimum 10-15 TL'den aşağı olmaması gerekiyor , bu fiyatlara da hiç birimiz domates almak istemeyiz. Ya daha az tüketip gerçekten bu fiyatlara alacağız , ya da piyasadaki ürünleri yemeye devam edeceğiz.
Köylüden satın almanın tek faydası arada aracının alacağı parayı köylünün almasıdır diyebiliriz.
Bazı uyanık köylüler çiftlikten yumurta alıp köy yumurtası diye satıyor, normalde 60 krş. olan yumurtaya gerçek köy yumurtası diye 1 lira , 1,5 lira verdiğimiz oluyor.
Sonuç olarak köylüden alışveriş yapalım mı , yapalım , ama öyle çokta organik gıdaymış beklentisine girmeyelim.
En organiğe yakın gıda kendi elimizle yetiştirdiğimiz , gözümüzle gün be gün büyüdüğünü,hastalandığını,meyve verdiğini, çürüdüğünü, bozulduğunu, ve tornadan çıkmış gibi olmayan , yamuk yumuk şekilsiz olduğunu gördüğümüz gıdadır diyebilirim. Belki o bile %100 organik değil. Çünkü besin için komşudan aldığımız hayvan gübresi , hayvanlarına süt yemi yedirdiği için %100 organik değil , yan tarlaya yaptıkları ilaçlama da belki bizim bahçemize ve toprağımıza etki ediyor.
Olumlu , olumsuz yorum ve fikirlerinizi bekleriz, belki bizde de yeni bir ışık uyandırır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder